Naučte se číst jeho chování a reakce. Někdy touží po klidu, jindy po kontaktu a hře. Jak to znát?
Novorozenci komunikují převážně svým chováním. Přestože se vám zdá, že nebudete mít tušení, co vaše drobné děťátko právě potřebuje, brzy se naučíte vnímat jeho signály. Co znamenají?
- Udržuje oční kontakt a “přede” nebo vydává různé zvuky
Drobeček obvykle touží po vaší pozornosti a chce si hrát. Nejlépe se baví, pokud ho promlouváte, protože váš obličej považuje za úžasnou hračku. Fascinuje ho mimika spojená se zvukem vaší řeči.
Můžete mu ručičku nasměrovat na vaši tvář, aby zapojilo do této hry všechny své smysly. Později už bude umět cíleně ručičkou chytat to, co ho zaujme.
- Odvrací se od vás
Novorozenec potřebuje mít i svůj klid. Pokud už má kontaktu dostatek a chce si odpočinout, někdy začne plakat, jindy se jen odvrací pryč od podnětu (tedy i od vás). Stejně jako my dospělí při přetížení hledáme klidné prostředí, touží po něm čas od času i vaše děťátko.
Takový klid a odpočinek je pro jeho mozek stejně důležitý a potřebný jako podněty ve správné míře. Dopřejte mu klidné prostředí, pokud vidíte, že je nespokojené nebo se odvrací.
- Pokud mu do dlaně vložíte prst, ihned jej stiskne
Jedná se o přirozený reflex, který časem vymizí. Stane se tak přibližně ve věku 6 měsíců. Tento reflex, stejně jako jeho pozdější vymizení, svědčí o dobrém vývoji nervové soustavy. Je zřejmě pozůstatkem od našich předků, kteří se po narození museli pevně držet matky při přesouvání se.

- Po probuzení tiše pozoruje prostředí kolem sebe
Možná se vám stalo, že jste se v noci vzbudili a vaše děťátko úplně potichou dívalo do tmy a na zvuky či pohyb reagovalo klidně. Miminka na konci spánkového cyklu někdy mají „tichou bdělou fázi“, kdy jsou ještě v jakémsi polospánku a tiše pozorují svět kolem sebe.
- Milují hru na schovávanou
Děti tuto hru zbožňují. Někdy je to první, co je motivuje k tomu, aby se nahlas zasmáli. Schovávejte se za list papíru, oblíbenou hračku nebo knížku a vzápětí se dítěti ukažte. Jeho nadšení bude očividné, není třeba ho dešifrovat ani nijak překládat.
Děťátko se navíc učí, že předměty existují i ve chvíli, kdy je nevidí. Už kolem šesti měsíců věku si všimnou i věcí, které je vidět jen částečně a kolem věku 9 měsíců už hledají i skryté věci.